Jut in Siem Reap en Jul in Prek Tatean - Reisverslag uit Phumĭ Sĕrĕ, Cambodja van Eline - WaarBenJij.nu Jut in Siem Reap en Jul in Prek Tatean - Reisverslag uit Phumĭ Sĕrĕ, Cambodja van Eline - WaarBenJij.nu

Jut in Siem Reap en Jul in Prek Tatean

Blijf op de hoogte en volg Eline

31 December 2013 | Cambodja, Phumĭ Sĕrĕ

Weer een week voorbij in het heerlijk warme Cambodja. Carolien en ik bezochten vorige week voor het eerst het toeristen centrum van Siem Reap. Het was grappig om te zien hoe weinig toeristen zich buiten dit centrum begeven. Terwijl er buiten dit centrum veel meer te beleven is. Maar natuurlijk komen de meeste mensen alleen voor de tempels en trekken daarna weer verder.

Carolien ging eventjes naar huis en ik besloot naar een borrel van Couch Surfing te gaan om wat nieuwe mensen te ontmoeten. Na de borrel besloot ik mij weer bij Carolien te voegen die zich ondertussen samen met vrienden in een bar genaamd de Triangle Bar had geïnstalleerd. We hebben heel hard moeten lachen om deze bar waar 3 Filipijnse meisjes en 1 jongen een weergaloos concert verzorgden. Ze zongen heerlijk vals en ondanks dat ze Engelstalige hits zongen waren ze onverstaanbaar. Met enige regelmaat zongen ze happy birthday voor een jarige toerist en een kerstliedje. Plots realiseerde ik mij opeens dat het kerst was.

Heel grappig want kerst was dus bijna volledig langs mij heen gegaan. In Cambodja viert men geen kerst aangezien het een boeddhistisch land is. En in Siem Reap merk je naast wat protserige kerstversiering hier en daar nauwelijks iets van de kerstdagen. De kerstversiering is dan ook puur voor toeristen en is zo nu en dan zo kitscherig dat ik er een beetje om grinniken moet.

Carolien vertrok vrijdag naar Prek Tatean, wat in de provincie ligt, om een verlovingsfeest van vrienden te bezoeken en ik besloten te blijven in Siem Reap. Ik begon hier namelijk net een beetje te acclimatiseren en had niet zoveel behoefte om weer ergens anders heen te gaan. Vooral niet omdat ik daar nog minder comfort, Engels sprekende mensen en privacy zou hebben. Dus ik vermaakte mij vrijdag met onze gastheer en gastvrouw op de kermis waar ik van het volgende culinaire hoogstandje mocht genieten namelijk: rode mier. Ik moet zeggen dat ik er niet veel van proefde dus ik weet eigenlijk nog steeds niet of ik dit nu wel of niet lekker vond.

Op zaterdag heb ik de hele dag lekker in mijn eentje rond gestiefeld op Angkor Wat. Na een hele dag heb ik nog lang niet alle tempels gezien, maar het was een heerlijke dag. Tijdens de lunch kwam ik een Cambodjaanse vriend tegen. Hij is taxi chauffeur en had zojuist 2 Amerikanen bij een tempel afgezet. Toen de avond viel ben ik de berg opgelopen en heb ik boven op een tempel gewacht tot de zon onder ging, maar dit was stukken minder leuk dan ik had verwacht. Ik zat namelijk hutje mutje met schreeuwerige Jappanners, Koreanen, Amerikanen een paar Duitsers en hier en daar een verdwaalde Nederlander. De zonsondergang kon ik niet eens helemaal zien want de zon verdween op een gegeven moment achter de mist. Wel heb ik prachtige foto’s kunnen maken. Ik vond het rondlopen zelf op Angkor Wat fantastisch en ga zeker ergens in de komende maanden nog eens zo’n duur kaartje kopen om de rest van de tempels te bekijken.

Op zondag heb ik een beetje in het centrum de toerist uitgehangen en ervan genoten om eventjes alleen te zijn. Want ondanks dat we een fantastisch lieve gastheer en gastvrouw hebben, breekt mij dat af en toe wel een beetje op. Mensen leven hier zo dicht bij elkaar dat je eigenlijk geen moment alleen bent. Dat ben ik niet gewend en ik merk dat ik dat soms behoorlijk moeilijk vind. Maar goed, ik neem aan dat ik ook hier vanzelf wel aan wen en misschien ga ik juist dit wel ontzettend missen als ik thuis ben. Wie weet.

Gisteren heb ik een hele dag lekker lopen niksen, want naast wat privacy vondt ik in het toeristen centrum ook heerlijk bedorven ham. Dus daar werd ik eventjes behoorlijk beroerd van. Voortaan gewoon maar lekker aan de rijst en rode mier of kikker want dat trekt mijn maag een stuk beter. In de avond viel de elektriciteit uit dus ik had een gezellig diner met kaarslicht. En geloof mij als het hier donker is, dan is het echt donker. Je ziet geen hand voor ogen. Dus dat leverde weer aardig wat komische momenten op. Zoals de puppy van de buren die opeens verdwenen was en waar we met zijn allen naarstig naar op zoek gingen. En voordat jullie allemaal beschuldigend mijn kant op kijken: Nee ik heb hem heus niet opgegeten! Hij lag gewoon in een hoekje een dutje te doen.

Carolien is vanmorgen om 10u aan de 6 uur durende busreis terug naar Siem Reap begonnen dus die is rond een uurtje of 16u weer gezellig thuis. Vanavond gaan we genieten van een dansshow in een weeshuis en daarna zullen we waarschijnlijk richting Pub Street gaan om samen met alle andere toeristen te genieten van Oud en Nieuw. Oftewel lieve leesbuiskindertjes! Alvast gelukkig nieuwjaar. Wij vieren het ietsjes eerder dan jullie dus ik zal om 6u morgenochtend eventjes aan jullie in dat koude kikkerlandje denken ;)

  • 31 December 2013 - 09:09

    Uncle G:

    Hoi Eline :) leuk weer je verhaal te lezen, veel plezier, Ha p p Y new Year too

  • 31 December 2013 - 09:34

    Bjorn Janssen:

    ...waar zijn die acht, potige vrienden van je gebleven??
    ..Daarom ging je toch naar Cambodja?
    *gna gna gna*

  • 31 December 2013 - 09:59

    Eline :

    Hahaha ja dat komt nog, maar dat is niet zomaar overal te krijgen! En we moeten nog anderhalve maand! Geduld is een schone zaak :)

  • 31 December 2013 - 21:05

    Joop:

    Eline, Carolien,
    Fijn op de hoogte gehouden te worden.
    Hoi hè
    Joop.

  • 09 Januari 2014 - 08:27

    Eline :

    Ik vind het ook superleuk om elke week even een stukje te tikken dus dat komt goed uit ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Carolien en Eline reizen af naar Cambodja om te helpen in weeshuizen waar ze kunnen. Hier vertellen ze over hun ervaringen, bijzondere ontmoetingen en leermomentjes.

Actief sinds 08 Dec. 2013
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 2269

Voorgaande reizen:

17 December 2013 - 19 Februari 2014

Cambodja

Landen bezocht: